Dela nyhet
Bemanningsuppdrag 11:30 - 14:15 - 28/12
17 dec 2019 0 kommentarer
Hej!
Till er föräldrar som har barn som är med och spelar i Brinnova Cup den 28/12.
P09 bemannar kl. 12:00-14:15
Vi samlas 11:30 i entrén och fördelar uppdragen.
Jessica, Henke och Helena är på plats.
Vänligen läs nedan info från tävlingsledningen om vad som förväntas av oss under detta bemanningsuppdrag.
Arbetsuppgifter vid Karlskrona Cup 2019.
Oavsett vilken uppgift ni har under cupen, läs igenom hela häftet för att kunna svara på frågor.
VIKTIGT: Alla funktionärer samlas på utsatt starttid direkt
till vänster innanför stora entrén närmst Scandic, för gemensam genomgång av information och utdelning av material innan ni går till era poster.
Varje dag finns tävlings- och bemanningsansvariga personer på plats som hjälper till med allt som behövs. Telefonnummer till de personerna finns uppsatt vid samlingsplatsen i entrén.
Laganmälan/Städ
Samma person/er som möter och välkomnar lagen ansvarar också för städ. Uppgifterna är:
- Dela ut lagets kuvert laguppställningsblad.
- Visa lagen till omklädningsrummen.
- Förtydliga vikten av att:
-Lagen fyller i laguppställningsblankett och lämnar den till speakern senast 15 minuter innan första matchen.
-Lagen har disciplin med att hålla matchtiderna och tackar varandra utanför plan efter match.
Städpersonal ser till att det är fräscht och välkomnande. Städmaterial finns i Brinova Arena. Nyckel finns hos bemanningsansvarig.
Grovstädning ska utföras på följande platser:
- I samtliga omklädningsrummen
- Samtliga toaletter i båda hallarna
- I allmänna utrymmen och även på läktarna när det är paus och någorlunda folktomt
Arbetsuppgifter:
- Plocka skräp.
- Tömma papperskorgar och sopsäckar
- Slänga flaskor och burkar i säckar för pantåtervinning
- Torka utspilld dryck, speciellt i spelhallarna
- Tvätta ur handfat och torka av toaletterna
- Fylla på med toapapper och pappershanddukar
Sopsäckar slängs i en container ???????
Pantflaskor läggs i dubbla säckar och ställs in i kioskförrådet.
Kiosk i cafeterian
- I kiosken säljs kokt korv, grillad korv och hamburgare, toast, kaffe och övriga kioskvaror.
- Inköp av kioskvaror sköts av föreningen.
- Varulager under cupen finns i ett förråd närliggande vid kiosken.
- Förutom försäljning ska kioskpersonalen se till att det är undanplockat och avtorkat på borden samt att det är rent från papper och förpackningar i cafeterian.
- Kassan töms med jämna mellanrum av bemanningsansvarig som tar hand om pengarna.
- Eftersom det är trångt och det finns både heta drycker och stekbord kan barn inte vara inne i kiosken och hjälpa till.
- Sopor slängs i container som står ?????
- Betalning kan ske kontant eller med Swish. Använd endast angivet nummer eller QR kod.
- Se till att fläkten i kiosken alltid är påslagen!
|
Sekretariatet i spelhallen
Sekretariaten består av två eller tre personer som hela tiden har kontakt med domaren; en speaker och två sekreterare som sköter tid och resultat. Gör klart arbetsfördelningen enligt nedan innan ni startar ert pass.
- Hos er ska finnas en matchboll och en extra matchboll samt västar till respektive plan. Lottat bortalag ska använda västar om så behövs. Extraboll får inte lånas ut för uppvärmning. Se till att få tillbaka västarna efter varje utlåning. Den som tjänstgör sist på dagen samlar in bollarna och lägger upp i tävlingssekretariatet och västarna hängs upp vid sekretariatet.
- Var ute i god tid inför era uppgifter så att ni kan bli instruerade av de som har passet innan.
- Se till att lagledare har lämnat in laguppställningar senast 15 minuter innan matchstart. Om det saknas, påannonseras detta av speakern. Informera lagledare om att lagen tackar varandra utanför planen så att nästa match kan ta vid i tid.
- Se till att domare och lag finns på plats och är redo inför nästa matchstart.
- Sekretariatet ser till att starta matcherna i tid. OBSERVERA ATT DET BARA ÄR 2-3 MINUTER MELLAN MATCHERNA
- Speakern läser upp laguppställningar innan(eller en bit in i) ett lags första match, tala långsamt och nära mikrofonen.
- Sekreteraren startar matchuret som syns på jumbotronen och justerar efterhand som det blir mål, i de åldrar målen räknas.
- Speakern noterar och informerar om målskyttar under spelets gång.
- Sekreteraren håller reda på utvisningar samt noterar dessa och talar om för den utvisade när han/hon kan spela igen.
- Speakern påannonserar vilka lag som ska spela nästa match när ca 2 min återstår
- Speakern meddelar när det återstår en minut av matchtiden.
- Speakern annonserar matchens slutsegrare och resultat, i de äldsta åldersklasserna.
- Sekreteraren rapporterar slutresultat i ProCup efter varje match och skriver även ner matchresultaten manuellt på papper.
- Rapportera genast till tävlingsledningen om datakommunikationen bryts.
- Våra egna FK Karlskronadomare som dömer barn och ungdomslagen i åldrarna xxx – yy skall anmäla sig till tävlingsledningen som delar ut tröjor, pipor, kort m.m. Efter att de dömt tilldelas de en fikabiljett.
Sjukvårdare – Åtgärder vid olycksfall:
Som sjukvårdsansvarig finns du tillgänglig på telefon ???????. Telefonen lämnas vidare till näste person som tar över ansvaret. I slutet på dagen läggs telefonen på laddning i tävlingssekretariatet.
Ulf Eriksson är huvudansvarig och kan nås för rådgivning vid olycka på 0708–103100.
Ett sjukrum med sjukvårdsväska finns i sekretariatet i Arenan. Rummet är låst för att vara tillgängligt bara för sjukvård. Ring tävlingsledningen om du behöver tillgång dit.
Den första bedömningen av skada görs av spelarens lagledning.
Fråga om anhöriga finns närvarande.
Vid kraftiga nack- huvud- och ryggskador:
Spelare som blir liggande på plan får inte flyttas. Stabilisera nacken – håll stadigt - den skadade ska ej röra på hals eller nacke. Ring 112 och beställ ambulans.
Om den skadade har varit avsvimmad, är omtöcknad, förvirrad eller har minnesförlust ska hen inte spela mera idag och bedömas enligt följande:
”Jag måste ställa några frågor för att bedöma hur svårt skadad du är:
Vet du var vi är? Vilket lag spelar du med? Vad står det i matchen?”
Bedöm inte bara om svaren är korrekta utan hur den skadade reagerar på frågorna, svarar oklart, sluddrigt el likn. Om något av detta föreligger: Ring 112 och beställ ambulans.
Avdela någon att sitta hos den skadade, kontrollera vakenhet, lägg gärna på något varmt. Spelaren skall undvika dryck före läkarundersökning, invänta ambulans. Rapportera till ambulanspersonal.
Vid fotledsskada, bruten arm, handledsskada
Lägg på tryck snarast möjligt. Dra åt en elastisk binda med högsta dragkraft under minst 15-20 minuter för att stoppa blödning och svullnad. Detta gör ont men förbättrar möjligheterna för undersökning och minskar skadans omfattning. Lägg förbandet ett par varv runt den skadade kroppsdelen. Om det finns en ”ispåse” kan man lägga den ovanpå med tyg emellan – den får aldrig läggas direkt på huden.
Låt den skadade ligga ned med den skadade kroppsdelen i högläge om möjligt. Släpp på trycket efter cirka 20 minuter. Huden är då blek av trycket. Smärtan ökar tillfälligt när man släpper på trycket men blödningen har avstannat.
Använd kylspray endast vid lättare skador, som smärtlindring.
Om fraktur misstänks, ska spelaren till akutmottagning.
Finns det tecken på felställning eller om den skadade har svår smärta ska detta ske omgående. Ring 112 och beställ ambulans eller ordna med egen transport om det går lika snabbt.
Om läget inte är akut så kan man överväga att vänta med undersökningen till kommande morgon, eventuellt på hemorten.
Tävlingsledningen 2019
Karlskrona Cup.
Kommentarer