Vem räknas som betalande medlem?

Vi har nyligen släppt några mindre förbättringar i fakturatjänsten och detta kan bland annat påverka vilka som räknas som Betalande medlemmar i ert register och på hemsidan.

Här kommer några detaljer som är viktiga att känna till för er som fakturerar i Svenskalag.se.

Det finns numera tre olika artikeltyper:
 1. Medlemsavgift

2. Tränings-/aktivitetsavgift

3. Övrig avgift

För att en medlem ska räknas som betalande medlem krävs att medlemmen betalat en faktura innehållande artikeltypen Medlemsavgift*

Om en faktura innehåller flera artiklar av olika typ (ex både medlems- och träningsavgift) och medlemmen väljer att delbetala sin faktura prickas automatiskt medlemsavgiften av först. Skulle det dock vara så att betalningen endast avser träningsavgiften och att personen inte har för avsikt att bli medlem kan ni självklart kreditera medlemsavgiften på fakturan och då räknas man ej som betalande medlem längre.

Med detta sagt är det viktigt att du som kassör loggar in i fakturatjänsten och kontrollerar att era olika avgifter är kopplade till rätt typ av artikel. Gå till Fakturering > Artiklar.

*En hedersmedlem räknas som betalande medlem även om hen inte fakturerats. Om ni har personer som betalat medlemsavgiften på annat vis (löneavdrag/extern kortbetalning) kan dessa läsas in via Excelfil för att räknas som betalande medlemmar.

Till Frågor & Svar för fakturatjänsten