Svenskalag.se för en dialog med IdrottOnline

1. Sven Dufva 1 jul 2013, 10:35

Jag tror tyvärr att det blir svårt. Idrottonline som är ett stort och kostsamt misslyckad it-satsning. Något som RF aldrig kommer erkänna eller släppa tyvärr.
    Många lag sitter med upp mot fyra system för att kunna administrera sitt lag. Enbart på grund av att dom är kvar i idrottonline.

Enda sättet är att få hela föreningarna att välja en annan lösning. Så länge enskilda lag väljer annan plattform händer inget.

2. PRL 1 jul 2013, 11:34

Man får inte glömma att i grunden är det vi föreningar som är RF. Vi måste vara tydliga att tala om det för våra specialidrottsförbund. Tyvärr skrämmer man, via SISUs olika infoträffar, in många i Idrottonline med sin retorik att alla måste vara med vilket de som inte är så insatta lätt går på trots att man egentligen vill ha andra lösningar.

Att använda LOK-stödet för att ekonomiskt tvinga in föreningarna borde dock inte vara möjligt lagligt sett. Men det krävs naturligtvis ett hårt jobb från de inblandade företagen för att det ska bli möjligt att putta RF-skutan i en annan riktning.

Att man inte har haft någon lycka med sina IT-system kan jag bara hålla med om. Men det har nog grunden i att man i första hand tänker på vad man på riks- eller specialidrottsförbundsnivå har för behov av funktioner och inte utgår från basen, dvs föreningarna.

Ett av de största argumenten man haft är att Idrottonline är så bra för att det inte finns några dubbletter i registret om nu någon är med i flera föreningar. Vad har man på föreningsnivå för nytta av det?

Vill man veta exakt vilka som är medlemmar i föreningarna och därifrån kunna låta forskare studera siffrorna så skulle man redan från början sett till att möjligheten att importera närvaron digitalt skulle vara möjlig. Det går utmärkt i andra system som ApN och man tar även fram en kommunfil så att kommuner ska kunna importera digitalt. Men själva hävdar man någon diffus juridisk komplikation som skulle göra det omöjligt. Däremot är det tydligen inga juridiska komplikationer att digitalt föra in de verkligt känsliga uppgifterna som namn, personnummer etc i registret.

Det är bra att RF tar fram ett medlemsregister och redovisningsregister på basnivå men det blir orimligt dyrt om man har som målsättning att man ska få fram ett register som passar alla föreningar. Bättre då att skapa enkla och smidiga gränssnitt för import och export av data och låta de företag som så önskar licensiera sig för att kunna prata med Idrottonline.

Då får man bäst förutsättning för fortsatt utveckling när olika aktörer hittar på nya smarta funktioner för att locka till sig fler föreningar som kunder.