Föreningar

Mer lättarbetat, helt enkelt!

Inför 2017 bytte Norrköpingsföreningen Eneby BK till Svenskalag.se. Efter att ha övervägt ett byte under en tid tog man slutligen steget, med målet att förbättra kommunikationen i och kring föreningen samt hitta ett system som var enklare att arbeta i för såväl ledare som kansli.

Margareta Remnås, ansvarig för Eneby BK:s kansli berättar:

Vi har enbart fått positiva reaktioner från ledare och övriga medlemmar. Jag själv är ju ingen datanörd direkt, men i Svenskalag känner jag att jag klarar av saker som jag inte kunde göra förut. Allt är enklare, helt enkelt!

För en förening med cirka 20 lag, 900 medlemmar och över 120 ledare så är det ett förändring som har påverkat många människor.

På frågan om vad som är den största förbättringen svarar hon snabbt:

Medlemsregistret! Jag kan på ett enkelt sätt hitta och ändra det jag behöver. Det är väldigt logiskt uppbyggt. Det har även förenklat allt vårt arbete med att lägga upp nyheter och skicka mejl till olika grupper. Det är helt suveräna funktioner.

Margareta förklarar att även ledarna upplever stora förbättringar och att det för deras del handlar mycket om kallelsefunktionen och enkelheten i att föra närvaro i appen samt allt med kalendern på lagsidorna, som de tycker är väldigt lättarbetat.

Ledarna kan ju även se i appen vem som har betalat medlemsavgiften. Förut tog vi ut listor på det 3-4 gånger per år. Det behöver vi inte göra längre, fortsätter hon.

Finns det något du saknar i systemet idag?

Tänk om det vore lika enkelt att fylla i och redovisa SISU lärtimmar som det är att föra närvaro och ansöka om LOK-stöd numera. Det hade varit något!

När Margareta ska summera vad bytet inneburit för Eneby BK säger hon:

– Allt är mer lättjobbat, för alla inblandade. De orden täcker in ganska mycket, tycker jag.

Hon tillägger:

Supporten är suverän, det måste lyftas fram också! Suveränt att kunna lyfta luren och ringa och få hjälp direkt.

Besök gärna Eneby BKs hemsida. Där kan du bland annat läsa om hur föreningen fortsätter att utvcklas och startar upp nya verksamheter

Vill du veta hur vi på Svenskalag.se kan göra det lättjobbat även för er förening? Hör av er på www.svenskalag.se/nyfiken