Ladda upp föreningens integritetspolicy

Med anledning av att GDPR införs den 25 maj har vi lanserat en speciell funktion just för att ladda upp föreningens integritetspolicy rörande behandling av personuppgifter.

Huvudadministratörer hittar funktionen under Medlemsregister > Inställningar > Integritetspolicy.

Där finns även länk till Riksidrottsförbundets mall för Integritetspolicy som ni med fördel använder er av.

Informera eller samtycke?

När ni laddat upp er policy kan ni välja om ni enbart vill informera om policyn eller om ni vill samla i samtycken från era medlmmar. (Enligt RF:s uppförandekod behöver de flesta idrottsföreningar inte insamla samtycke från sina medlemmar)

Var visas/godkänns Integritetspolicyn?

1. I formuläret när nya medlemmar anmäler sig till föreningen.

2. Under "Mina uppgifter" då befinltiga medlemmar redigerar sina uppgifter.

Tips för att sprida er integritetspolicy till era medlemmar

1. Länka till er policy på samma ställe där man kan hitta andra viktiga föreningsdokument.

2. Gör ett mejlutskick till alla personer som ni hanterar i registret och bifoga policyn.

Stort lycka till med ert GDPR-arbete!