Friends inom idrotten

Stiftelsen Friends och Svenskalag.se har nyligen inlett ett samarbete där vi tillsammans vill bidra med kunskap, inspiration och tips om hur idrotten kan bli en ännu tryggare plats utan kränkningar och mobbning. En plats där barn och unga kan känna sig accepterade och trygga samtidigt som de kan utöva sin idrott utifrån glädje och egen motivation.

Med start nu kommer vi därför att tillsammans med Friends framöver publicera ett antal artiklar med information om och inspiration till att arbeta med detta i sin förening.

Inom Friends diskuteras ofta idrotten utifrån frågan ”Vilka mål är viktigast?”. Idrott handlar om glädje och passion men också mycket om mål. Det pratas ofta om målet att vinna, att slå rekord eller att uppnå resultat. Detta gäller även långt ner i åldrarna.

Friends förhoppning är att det främsta målet snarare ska vara att alla barn och unga ska känna sig trygga, trivas och ha roligt i sin idrottsförening. Det arbetet sker inte på bekostnad av de andra målen utan kan tvärtom göra det lättare att nå dem, inte minst sett ur ett långsiktigt perspektiv.

Friends är en icke-vinstdrivande organisation som grundades 1997 och vårt uppdrag är att stoppa mobbning. För att göra det utbildar vi vuxna inom idrotten, skolan och förskolan. Vi arbetar långsiktigt med utbildning, rådgivning och opinionsbildning för att öka kunskapen och engagemanget hos vuxna och barn. Inom idrotten har vi jobbat sedan 2005 och alla våra utbildningar bygger på gällande forskning och ”Idrotten vill” som är Svensk idrotts värdegrund.

Att som barn bli mobbad, bortvald eller hamna utanför är inte okej. Varken enligt Friends eller svensk idrotts värdegrund. Därför har föreningar och dess ledare en betydande roll i att skapa ett positivt klimat för alla aktiva. Om din förening vill veta mer om hur ett samarbete med Friends kan se ut hittar du all information på vår hemsida under ”Utbildning”.

Friends - Utbildningar inom idrotten