Dela nyhet
Klubbchefen har en bra känsla
13 feb 2020
Magnus "Moltas" Carlsson är klubbchef i BBK Fotboll och säger att känslan är bra inför den nya säsongen.
- Samtidigt blir den utmaning. Det är svårt när man vill satsa, men ändå måste spara, säger han.
BBK gjorde en utmärkt höstsäsong och var ett av de formstarkaste lagen sista månaden av serien. Men den fina spurten räckte inte för nytt kontrakt.
- Det känns jobbigt att vår fina höst inte betalade sig mer. Tyvärr tog det för lång tid för oss att växa in i serien. Men nu har vi rest oss och tar nya tag.
Det blev inte bara tufft sportsligt. Även ekonomiskt blev det jobbigt och BBK har idag en ansträngd ekonomi. Man lyckades följa budget på utgiftssidan, däremot inte vad gäller intäkter och budgeten har bantats från sex till fyra miljoner.
- Det är oerhört viktigt att vi får en ekonomi i balans. Från 2021 kräver förbundet att klubbarna i division I ska ha en ekonomi i balans och givetvis ska vi ta oss tillbaka dit.
- Vi måste bygga upp ett kapital både vad gäller ekonomi och det sportsliga. Vi har en akademi som blomstrar liksom juniorsidan. Det måste vi ta till vara. Till stor del ska BBK vara självförsörjande i framtiden.
Sponsorer är ryggraden i BBK:s ekonomi. Men marknaden i Boden är tuff.
- Det gäller att vara ekonomisk smart. Det krävs mer och mer för att få in pengar. Man har inte råd att göra dåliga affärer.
Märker ni något sug efter BBK?
- Kanske inte i dagsläget. Egentligen har vi inget att visa upp. Vi kommer på kartan i april.
Ett led att skapa mera intäkter - menar man i BBK - är att höja intresset för hemmamatcherna. Därför ser "Moltas" med belåtenhet på att en eventgrupp har bildats. Den ska sätta färg på Boden Arena på olika sätt.
- Det är oerhört viktigt med en eventgrupp, som kan profilera BBK och skapa ett bra arrangemang. Vi vill ha tillbaka publiken till Boden Arena och vi vill att den ska trivas. Eventgruppen kommer att göra skillnad.
- Men det är klart att det också är viktigt att vi börjar vinna. Publiken kommer inte vid förlust. Det är inte bra att folk ser matcherna i TV-soffan, vi vill att folket kommer till arenan.
Apropå matcher i TV så presenterade Svenska fotbollsförbundet förra veckan nyheten att man sålt sändningsrättigheterna för bland annat division II till fem olika mediabolag. Ett är Norr Media, tidigare Norrbottensmedia, som sände alla BBK:s matcher i division I ifjol.
Men förbundet tar alla pengar, klubbarna får inte en krona och det har gjort "Moltas" irriterad.
- Självklart borde vi få en viss ersättning. Vi såg trender ifjol att folk stannar hemma. Uppskattningsvis förlorade vi cirka 150 000 kronor förra säsongen på grund av att alla våra hemmamatcher sändes.
- Det kan inte vara förbundets ambition att folk ska se fotboll hemma och inte på arenorna. Det har jag också skrivit till förbundet, men inte fått något bra svar.
Om "Moltas" är irriterad på förbundet är han desto mer belåten med organisationen och sociala medier i BBK.
- Vi har en bra organisation höll i division I. På den sidan har vi det bra ställt.
- När det gäller sociala medier är vi också i framkant. Vi har en speciell grupp, som gör ett kanonjobb. Sociala medier blir allt viktigare. Det är framförallt där man syns.
Text och foto: Leif Hammarström