Dela nyhet
Utmaning för "Moltas" och BBK
28 nov 2018
Magnus Karlsson, mest känd som "Moltas", är klubbchef i Bodens BK Fotboll och kommer att ha en nyckelroll när BBK ska spänna musklerna i division I.
- Visst handlar det om en utmaning. Men det är en härlig utmaning, säger han.
"Moltas" är bekant inom fotbollen i Boden. Han har spelat i Harads IF, moderklubben, och BBK, varit tränare i Harads, Sävast AIF och Svartbjörnsbyns IF.
2012 kom han till BBK, som kanslichef och sedan 1 augusti är han klubbchef efter Ola Karvonen, som blivit projektledare för Bodendelen av SM-veckan vinter 2020.
Hur är jobbet som klubbchef?
- Det är kul - men det är fruktansvärt mycket att göra.
När "Moltas" tittar framåt mot BBK:s första säsong i division I sedan 2011 lyfter han fram den ekonomiska delen. Det är där de stora jobbet måste göras.
- Ekonomin är alltid viktigast. Så är det även i andra lag division I och det finns ingen som direkt badar i pengar.
Det är stor skillnad på de ekonomiska förutsättningarna i division II och division I. "Moltas" har redan kunnat konstatera att man behöver höja omsättningen med ett par miljoner.
- Vi behöver dra in kring en och en halv miljon ytterligare i sponsorintäkter. Det är ett måste.
- Samtidigt gäller att handla smart i alla affärer. Till exempel vad gäller resor och spelare.
"Moltas" säger att det kommer att krävas hårt jobb, men andas optimism.
- Vi har redan haft positiva kontakter med sponsorer och eftersom vi är högst av herrlagen i Norrbotten kommer vi även att försöka sälja oss utanför kommunen.
- Vi är glada för alla sponsorer, stora som små och vi ser gärna att vi kan skriva långsiktiga avtal. Gärna på tre år. Då får vi kontiunitet.
"Moltas" berättar vidare att man ska jobba på att ta hand om sponsorerna på ett bra sätt. De ska kunna synas bättre än tidigare.
- Vi ser gärna att till exempel ett bilföretag visar upp bilar i samband med match. Eller att sponsorer ställer upp och pratar på vår VIP-avdelning.
Resorna är en stor utgiftspost. BBK kommer bland annat att ha bortamatcher i Norrköping (Sylvia), Örebro och Karlstad (två matcher).
- Vi kommer att flyga till de flesta bortamatcher och visst kommer det att kosta. Men vi kan se fram emot ett resebidrag. Under 2018 har det varit 250 000 kronor.
Tanken är också att BBK ska spetsa organisationen och styrelsen och bli bättre på i stort sett alla plan.
- Vi har redan en bra organisation, men den kan bli bättre. Vi ska jobba så proffsigt som möjligt och förhoppningsvis ska det smitta av sig på spelarna.
Proffsigheten ska inte minst märkas i matcharrangemangen.
- Det är viktigt med bra arrangemang och målet är att skapa en arrangörsgrupp. Publiken ska känna att den är välkommen till Boden Arena.
I jobbet med att stärka BBK rakt igenom vill "Moltas" också poängtera vikten av att BBK som varumärke ska synas.
- Alla ska jobba med och sluta upp kring varumärket. Det är oerhört viktigt.
"Moltas" säger vidare:
- Den säsong som väntar kommer att sätta ribban för framtiden. Det får inte bli en dagslända. Vi ska givetvis satsa på att etablera oss i ettan.
Hur har avancemanget tagits emot i stan?
- Oerhört positivt. Det pratas otroligt mycket fotboll och BBK. Det har vi märkt.
Division I kräver att ni vässar spelartruppen. Har ni pengar till värvningar?
- Sportchefen har fått en budget. Vi får hoppas den räcker. Den är i alla fall större än tidigare.
Steget upp en division innebär också att BBK numera är medlem i "Ettanfotboll", division I-klubbarnas organisation. Förra veckan var "Moltas" och sportchefen Christian Samuelsson på en första träff.
- Det var mycket positivt. Jag blev imponerad. Organisationen ställer krav på klubbarna och vill verkligen utveckla ligan. Division I är förresten den liga som tar fram flest talanger i svensk fotboll.
"Ettanfotboll" bildades 2006 och har sedan många år en egen TV-kanal. Alla matcher kan ses på nätet.
- Det ställs vissa krav för att man ska kunna sända matcherna. Men de kraven uppfyller vi lätt på Boden Arena.
Serien startar den 7 april.
Text: Leif Hammarström
Foto: Leif Hammarström